Kustannusosakeyhtiö Vastapaino
Email tai asnro: Salasana:
tai rekisteröidy
 
Vastapainon katalogi 2018

Uutuudet

Kirjat
Filosofia
Historia
Kasvatus ja koulutus
Klassikko
Kulttuurintutkimus
Media
Politiikka
Psykologia
Sosiaalipolitiikka
Sosiaalipsykologia
Sosiaalityö
Sosiologia
Sukupuolentutkimus
Talous
Tutkimusmenetelmät
Uskonto
Yhteiskunta
Ympäristö

E-kirjat

Osta Lahjakortti

Pokkarit

Kevään 2018 kirjat

Vastapainon kesäale 2018

Syksyn 2018 kirjat




 

AKATEEMINEN KYSYMYS? : YLIOPISTOLAIN KRITIIKKI JA KIISTA UUDESTA YLIOPISTOSTA

Akateeminen kysymys? : Yliopistolain kritiikki ja kiista uudesta yliopistostaAKATEEMINEN KYSYMYS? : YLIOPISTOLAIN KRITIIKKI JA KIISTA UUDESTA YLIOPISTOSTA
Tekijä: Tuuka Tomperi (toim.)
Kustantaja: Kustannusosakeyhtiö Vastapaino (2009)
Saatavuus: Noin 4-7 arkipäivää
EUR   31,00
    
Kirjailija: Tuuka Tomperi (toim.)
Kustantaja: Kustannusosakeyhtiö Vastapaino
Kieli: Suomi
Sivumäärä: 240
Asu: Pehmeäkantinen kirja
Julkaisuvuosi: 2009 (lisätietoa)
Tuoteryhmä:
Kirjat
Kirjat > Kasvatus ja koulutus
Kirjat > Yhteiskunta

Tämän tuotteen osoite
EUR
31,00

Tuotetta lisätty
ostoskoriin kpl
Siirry koriin
Lisää ostoskoriin
Akateeminen kysymys? : Yliopistolain kritiikki ja kiista uudesta yliopistosta
Suurenna viemällä hiiri kuvan päälle
zoom


Saatavuusarvio: Arvioimme, että tuote lähetetään meiltä noin 4-7 arkipäivässä (20.07-25.07.2018).
ISBN-13: 9789517682558, ISBN-10: 9517682557
Hinta: 31.00 € (Alv 10%, 28.18€ Alv 0%)


Mikä on yliopiston tehtävä? Kehitellä ”osaamislähtöisiä kilpailuetuja” yrityksille? Täsmäkouluttaa akateemisia ammattilaisia suhdanteiden mukaan muuttuviin tarpeisiin? Uuden yliopistolain taustoja tutkailtaessa tältä näyttää. Yliopistouudistuksen ytimessä on valtionhallinnon uusi uskonto: maailman paras innovaatiojärjestelmä kansantalouden ja hyvinvoinnin pelastajana.

Keväällä 2009 uudesta yliopistolaista kamppailtiin näkyvästi. Kritiikin aktiiveja olivat opiskelijat, jotka kokoontuivat protestoimaan ja omaksuivat kekseliäitä vastarinnan keinoja. Henkilökunta pysytteli enimmäkseen passiivisena, vaikka kiistellyt aiheet koskettavat henkilökunnan työoloja, -ehtoja ja tulevaisuutta vielä enemmän kuin opiskelijoiden asemaa.

Uudistuksen ristiriitainen vastaanotto kertoo railoista yliopistojen sisällä. Innovaatioajattelulle ja kaupalliselle tutkimus- ja kehitystyölle ei monien mielestä ole realistisia vaihtoehtoja kovenevassa kansainvälisessä kilpailussa. Toiset vastustavat tutkimuksen ja opetuksen yhteiskunnallisen arvon katsomista näin lyhytnäköisesti ja kapeasti.

Tutkimus ja korkeakoulutus eivät ole irrallisia saarekkeita taloudellisten voimien ja uusliberalismin hengen ohjailemassa ajassa. ”Tehostaminen” ja ”kehittäminen” ovat tuttua puuhaa koko yhteiskunnassa: työelämässä, koululaitoksessa, terveyden- ja vanhustenhuollossa. Kenen hyödyksi ja miten sitä tehdään? Millaista elämää tavoittelemme ja millaisia yhteiskunnallisia, teknisiä ja ekologisia ratkaisuja se edellyttää? Tarvitaanko yliopistoja yhä yhteiskunnan kriittiseen itsearviointiin ja kulttuurin luovaan uudistamiseen? Yliopistojen tulevaisuus ei ole vain akateeminen kysymys. Se koskettaa perustavalla tavalla yhteiskunnan ja kulttuurin suuntaa.

Miksi yliopistolakia vastustettiin? Miksi yliopistojen tulevaisuudella on merkitystä koko yhteiskunnalle? Ajankohtaisessa keskustelukirjassa tunnetut yliopistopolitiikan ja -työn tutkijat sekä lakikriitikoiksi ryhtyneet professorit kirjoittavat aiheesta niin kokemustensa kuin tutkimustensakin kautta. Kirjoittajina mm. Petri Koikkalainen, Leena Koski, Päivi Naskali, Jussi Pakkasvirta, Emilia Palonen, Heikki Patomäki, Martina Reuter, Suvi Ronkainen, Juha Suoranta, Thomas Wallgren, Matti Vesa Volanen, Jussi Vähämäki, Oili-Helena Ylijoki.

Tuoteryhmä: Suomalaiset kirjat > Yhteiskunta > Kasvatus. Opetus. Kasvatustiede > Yliopistot. Korkeakoulut


Tuotetta lisätty
ostoskoriin kpl
Siirry koriin
Lisää ostoskoriin
  
EUR
31,00
Sisäänkirjautuminen
Sisäänkirjautuminen
Rekisteröityminen
Oma tili
Omat tiedot
Omat tilaukset
Omat laskut
Asiakaspalvelu
Asiakaspalvelu
Yhteystiedot
Toimitusehdot